Гарячі теми
У зв'язку з тимчасовою непідконтрольністю даної території українській юрисдикції інформація в цьому місті (регіоні) не перевірялася з весни 2014 року

Думка експерта

- Пані Ольго, скажіть будь ласка, франчайзинг як явище безпосередньо у нас давно з’явилося?

- Ні, у нас якраз не так давно. Порівняно недавно. Та, як ви розумієте, якщо явище існує – воно комусь потрібно... У нас на Україні небагато, трохи більше трьох сотень підприємств громадського харчування розвиваються за франчайзинговою системою.

- А на кого розрахована така схема розвитку підприємства?

- Франчайзинг розрахований головним чином на людей, які у ресторанному бізнесі початківці. Вони часто не володіють необхідним досвідом, а просто мають на меті вкласти гроші у справу з якомога меншим відсотком ризику. Саме тому вони купляють франчайзинговий пакет.

- Що таке франчайзинговий пакет?

- Це пакет документів, угода, або інакше кажучи, оформлена належним чином ідея, яку купляє підприємець і де прописано абсолютно все: від меню ресторану до найменших деталей інтер’єру. Також тут прописується штатний розклад працівників, види та функції устаткування та ін. Сума пакету коливається від 2 до 250 тисяч у. о., суму формує власник франшизи в залежності від популярності підприємства, його дохідності (це те, з чим я зустрілась останнім часом – “Глорія Джинс Кофі” 250 тисяч у. о. на територію Росії, України, Білорусії).

- Які плюси та мінуси розвитку по такій схемі Ви можете назвати?

- Перший плюс у тому, що це вже, по суті, готовий бізнес, розписаний дуже детально. Тобто не треба думати про весь процес в цілому і подетально. Не треба думати, як розробляти меню, як вчити персонал, підшукувати потрібне устаткування, не треба розробляти рецептуру. Але одразу можу назвати суттєвий мінус: немає гарантії, що розвиток по такій схемі того чи іншого закладу харчування буде вдалим. Франшиза нічого не гарантує. Власнику франшизи сплачується щомісячний відсоток від прибутку, роялті, від 2% до 6%. І, звісно, бізнесмен розраховує, що повернуться затрачені кошти на купівлю пакету та й буде щомісячний прибуток від функціонування нового ресторану. Проте так далеко не завжди відбувається. Тобто як бачите є суттєві плюси такої схеми, але вистачає і мінусів...

- Який найбільший мінус розвитку ресторанів за франчайзингом?

- Річ у тому, що при купівлі пакету, особливо ексклюзивного пакету на якусь країну, завжди оговорюється кількість точок і план їхнього відкриття. Наприклад, протягом першого року має бути відкрито 10 закладів, а за 3 роки має бути відкрито вже 20 точок. І тут перед підприємцем постає проблема: є у нього гроші чи нема, є в наявності приміщення чи нема, але за умовами нові точки ресторанної мережі мають бути відкриті. Якщо підприємство не виконує даних умов, то франшиза у нього просто вилучається.

- Тобто беруться зобов’язання, що, як виявляється потім, не можуть бути виконані?

- Саме так.

- А які на Україні найбільш вдалі франчайзингові підприємства ресторанного бізнесу?

- На мою думку, найбільш вдалі підприємства ресторанного бізнесу, які розвиваються по франчайзінгу на Україні, - це “Челентано” і “Potato house”. Вони належать львівській мережі “Система швидкого харчування”.

- А як же легендарний Макдональдс?

- Макдональдс з самого моменту відкриття у нас розвивається самостійно. Було прийняте рішення розвиватися по території СНД самостійно, не за франчайзингом. Вони були, скажімо так, не до кінця впевненими, що, по-перше, їхні технології будуть дотримуватися, а по-друге – що їхню технологію не вкрадуть і не повісять свою назву, як це буває зараз з іншими закладами.

- Підсумовуючи в цілому розвиток ресторанного бізнесу за такою системою, на Ваш погляд, чого в такому разі більше – плюсів чи мінусів?

- Я думаю, що на даному етапі розвитку нашого ринку набагато більше мінусів. Підприємець потрапляє у деяку залежність від франчайзера. І по купівлі устаткування, і по позиціям меню, і по дизайну інтер’єру, і по ціновій політиці. Одним словом, абсолютно у всьому. А в цілому, франчайзинг є актуальним у двох випадках: коли ринок тільки починає розвиватися (для нас це вже запізно) і коли дуже високий рівень конкуренції (а до цього ми ще не дійшли). Таким чином, ми знаходимось на деякому перехідному етапі. І на даному етапі розвитку українського ринку, розвиток за франчайзингом – не завжди вдала ідея.


Бесіду вела Софія Кущ

Ольга Насонова

ресторанний експерт, директор компанії "Ресторанний консалтинг"

Коментарі

Додати відгук

Відгуків поки що нема

Вас може зацікавити:
  • Увіти через: